
Design Thinking - kreatywne łamanie schematów
Szkolenie dedykowane jest dla:
Menedżerów: osób odpowiedzialnych za podejmowanie strategicznych decyzji, zarządzanie zespołami i projektami, które chcą wdrożyć podejście Design Thinking w celu poprawy procesów decyzyjnych, wspierania innowacyjności i zwiększenia efektywności zespołu.
Liderów Zespołów: osób, które już prowadzą zespoły i chcą poprawić swoje umiejętności zarządzania różnorodnością członków zespołu, delegowania zadań, komunikowania celów i budowania poczucia odpowiedzialności wśród członków zespołu poprzez zastosowanie metod Design Thinking.
Specjalistów ds. Innowacji: profesjonalistów odpowiedzialnych za rozwijanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w organizacji, którzy chcą zrozumieć i wdrożyć metodologię Design Thinking w celu tworzenia innowacyjnych usług, procesów i produktów.
Wszystkich Pracowników Organizacji: osób, które chcą zrozumieć i zastosować podejście Design Thinking nie tylko do tworzenia innowacji, ale także do poprawy współpracy zespołowej, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.
Efekty Rozwojowe:
Zrozumienie istoty i zastosowania metody Design Thinking w kontekście tworzenia innowacji i poprawy pracy zespołowej.
Rozwinięcie umiejętności właściwego definiowania problemów i skupiania się na rzeczywistych potrzebach końcowych użytkowników.
Zdobycie kompetencji w zakresie wykorzystania narzędzi i technik Design Thinking do wypracowania kreatywnych metod pracy i stworzenia nowego modelu działania razem z zespołem.
Rozwój zdolności do efektywnego zarządzania zespołem i współpracy zespołowej na podstawie podejście Design Thinking.
Ramowy program szkolenia
Moduł 1. Wprowadzenie do Design Thinking
Podstawowe zasady Design Thinking
Koncentracja na użytkowniku
Podejście do łamania schematów
Weryfikacja hipotez
Planowanie pracy zespołowej
Narzędzia:
Ćwiczenie z Rozpoznawania Schematów: uczestnicy mogą zidentyfikować istniejące schematy myślowe i zastanowić się, jak mogą je przełamać.
Talleres de Verificación de Hipótesis: przeprowadzenie warsztatów na temat tego, jak formułować i weryfikować hipotezy w kontekście projektowania opartego na myśleniu projektowym.
Moduł 2. Empatia i zrozumienie potrzeb
Mapa empatii
Analiza doświadczeń użytkownika
Zastosowanie myślenia opartego na pytaniach
Tworzenie scenariuszy użytkownika
Narzędzia:
Ćwiczenie z Mapą Empatii: uczestnicy mogą pracować w grupach, aby wypełnić mapę empatii dla różnych użytkowników.
Warsztaty Scenariuszy Użytkownika: uczestnicy mogą tworzyć scenariusze oparte na analizie doświadczeń użytkownika.
Moduł 3. Określenie właściwego problemu
Synteza zebranych informacji
Definiowanie problemu-Mapowanie problemu
Punkt widzenia zespołu
Narzędzia:
Sesja Syntezy Informacji: uczestnicy mogą pracować razem, aby zsyntetyzować zebrane informacje i zdefiniować kluczowe problemy.
Ćwiczenie z Mapowania Problemu: przeprowadzenie ćwiczeń z mapowania problemu, aby zidentyfikować główne obszary problemowe i zrozumieć ich powiązania.
Moduł 4. Generowanie pomysłów
Sesje burzy mózgów
Mapowanie pomysłów
Metodyka brainstormingu
Zastosowanie FUO i FUCO w generowaniu pomysłów
Narzędzia
Sesje Burzy Mózgów: organizowanie sesji burzy mózgów, aby wygenerować szeroką gamę pomysłów.
Ćwiczenia z FUO i FUCO: przedstawienie uczestnikom metod FUO (Frequently Unasked Questions) i FUCO (Fundamental Underlying Confusing Questions), aby pobudzić kreatywne myślenie w generowaniu pomysłów.
Moduł 5. Tworzenie prototypów do wdrożenia w zespole
Tworzenie podstawowego prototypu rozwiązania
Zachowanie perspektywy potrzeb zespołu podczas tworzenia prototypu
Zachęcanie do wyrażania opinii – co członkowie zespołu myślą o proponowanym rozwiązaniu
Narzędzia :
Warsztaty z Prototypowania: Uczestnicy mogą pracować w grupach, aby stworzyć podstawowe prototypy rozwiązań.
Sesje Opinii: Zachęcanie uczestników do dzielenia się opiniami i oceną proponowanych prototypów w kontekście potrzeb zespołu.
Moduł 6. Testowanie
Wyznaczenie obszaru testowania
Ustalanie zakresu testów
Fazowanie testów
Weryfikacja procesu akceptacji i odbioru w konsultacji z zespołem
Narzędzia:
Planowanie Obszaru Testowania: uczestnicy mogą współpracować, aby zdefiniować obszary testowania i ustalić zakres testów.
Ćwiczenie z Fazowania Testów: przeprowadzenie ćwiczeń na temat tego, jak faza testów może wpłynąć na proces akceptacji i odbioru rozwiązania.