
5 najważniejszych obszarów przy ocenie efektywności szkoleń pracowników
Przy ocenie przeprowadzonych szkoleń w firmie warto wziąć pod uwagę następujące zagadnienia:
1. Cele szkolenia: Sprawdzenie, czy osiągnięto założone cele szkoleniowe. W tym przypadku warto odwołać się do zasady SMART (Specyficzne, Mierzalne, Osiągalne, Realistyczne, Terminowe), która pomoże w określeniu konkretnych i mierzalnych celów szkolenia.
2. Zadowolenie uczestników: Zebranie informacji od uczestników szkoleń w formie opinii lub ankiet satysfakcji. Można tutaj użyć skali punktowej lub systemu oceny 1-5 w celu uzyskania konkretnych liczbowych danych.
3. Efektywność transferu wiedzy: Sprawdzenie, czy wiedza i umiejętności nabyte podczas szkolenia zostały z powodzeniem przeniesione na miejsce pracy. Jedną z popularnych metod jest Kirkpatrick’s Four Levels of Evaluation badająca poziom zadowolenia, przyswojenie wiedzy, zastosowanie w praktyce oraz wyniki biznesowe. A także model Baldwina i Forda, w którym są dodatkowo badane motywacja i postawy oraz kontekst czyli środowisko organizacyjne.
4. Analiza kosztów i korzyści: Przeprowadzenie analizy kosztów poniesionych na przeprowadzenie szkolenia w stosunku do uzyskanych korzyści biznesowych. W tym przypadku warto zastosować metryki TRC (Total Return on Costs) lub metodykę ROI (Return on Investment).
5. Monitorowanie postępu rozwoju pracowników: Weryfikacja, czy szkolenie przyczyniło się do rozwoju kompetencji i umiejętności pracowników. Do oceny postępów można wykorzystać metody takie jak: regularne raporty od pracowników i kierowników, raporty okresowe na temat osiągniętych wyników itp.
Ważne jest, aby w celu oceny szkoleń w firmie stosować odpowiednie reguły, zasady i wyliczenia, pasujące do celów i potrzeb organizacji i stosować je w dłuższym okresie czasu, by mieć porównanie.
